یکی از بازیگران زن سینما و تلویزیون که نقش های او در فیلم های «ابد و یک روز»، «خجالت نکش»، «آباجان»، «اکسیدان» و ... از ذهن مخاطبان این هنر پاک شدنی نیست، با انتشار یک استوری نوشت: «امروز یک جایی شنیدم، مد شده که دختران ایرانی به تقلید از سادگی صورت مگان مارکل، همسر شاهزاده انگلیس که ساده پوشی و صورت بی آرایش اش گویا در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته، می روند روی صورت شان کک و مک تتو می کنند که مثلا ما سادگی دوست داریم! آن مادر مرده صورت خودش لک و کک و مک دارد! نمی پوشاندش! می شود این شکل! ما سادگی را هم تتو کنیم؟!؟ تقلیدمان هم خوش است... سادگی دروغی!» در این بین یک سوال مهم پیش
می آید که واقعا چرا؟ تا کجا می خواهیم پیش برویم که حتی سادگی را هم تقلید می کنیم؟
تقلیدهای منفی و کورکورانه
تکرار کردن آن چه دیگران انجام داده اند، به نوعی در ذات بشر وجود داشته و از قبل برنامه ریزی شده است که در بسیاری از موارد نیز می تواند مفید باشد اما مسئله این جاست که آن چه دیگران انجام می دهند، با باورهای شخصی فرد در تعارض باشد. نتیجه آن می شود که افراد به تغییرات محیط اطراف شان بی تفاوت می مانند و بیشتر اوقات کارهای دیگران را تقلید می کنند تا این که خود تصمیم بگیرند. این پدیده را برای مثال می شود در تقلید از مد، زیبایی، ثروت، شهرت یا نوع دوستی سلبریتی ها به ویژه در قشر نوجوان و جوان امروزی دید. به عبارت دیگر برخی افراد با تقلید کورکورانه و بدون تفکر مواردی را الگوبرداری می کنند که علاوه بر این که شایسته شأن یک انسان نیست، باعث آسیب به دیگر افراد جامعه نیز می شود. وقتی بحث تقلید پیش می آید، این تقلیدها می توانند مثبت و سازنده یا منفی و کورکورانه باشند. یعنی می توانیم هم رفتارهای سازنده مانند بردباری، تلاشگری یا صرفه جویی را تقلید کنیم و هم الگوبرداری ما می تواند بسیار منفی باشد. اما به طور کلی در ذات تقلید و الگوبرداری، تغییر رفتار است که اهمیت بسیاری دارد و تامل و اندیشیدن در آن کمتر دیده می شود. در واقع تقلید بیشتر با احساسات، عواطف و هیجانات آمیخته است و نوعی خودانکاری و خودپنداره منفی در ما ایجاد می کند. در این میان زنان بیشتر از مردان و نوجوانان و جوانان بیشتر از بزرگ سالان و میان سالان به الگوبرداری از اطرافیان خود می پردازند. بحث آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، رفتارهای مجرمانه و انحرافات جنسی می تواند نمونه هایی از این تقلید های منفی باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که همه این مسائل منشأ شناختی روانی دارند. ما به جای این که سعی در تقویت توانایی های خود داشته باشیم، دست به تقلید می زنیم و رفتارهای ساختگی و مصنوعی از خود نشان می دهیم. اما انسان هایی که از عزت نفس، اعتماد به نفس و خودکارآمدی بالاتری برخوردارند، کمتر به سراغ تقلید می روند و در دام کپی برداری های کورکورانه گرفتار نمی شوند.
اختلال شخصیت هیستریونیک
متاسفانه بسیاری از تقلیدها موجب ایجاد اختلالات شخصیتی در افراد جامعه و به ویژه در زنان می شود. نیاز اصلی زنان دارای شخصیت های نمایشی، توجه و تنوع است. آنان می خواهند دایم در مرکز توجه اطرافیان خود به ویژه مردان باشند. اگر این توجه کم شود شخصیت هیستریونیک بی گمان به دنبال توجه مناسب در جای دیگری خواهدبود. مشکل این جاست که حتی در صورت دریافت توجه و ستایش افراطی نیز دچار ملال و خستگی می شوند و تنوع وارد صحنه می شود. این تیپ از اختلالات شخصیتی مملو از کارهای نسنجیده و پشیمان کننده است که با کمال تعجب بارها و بارها آن ها را تکرار می کند. این افراد به شکل نمایشی به دنبال موضوعی می گردند؛ آن علت یا انگیزه را تقریبا بدون توجه به محتوایش می پذیرند و به محض آن که یک علت تمام شد، این فعالان سرسخت و دوآتشه فوری دلیل دیگری می یابند تا همیشه یک قدم جلوتر از پوچی که در پی شان است و رهایشان نمی کند، گام بردارند. آنان به دنبال لذت خشم آلودی هستند که از ویران کردن ظاهر، رفتار و اعتقادات شان حاصل می شود.
عاقبت داشتن زندگی بدون معنا
براساس تحقیقات روان شناسی 20 درصد روان نژندی ها و اختلالاتی که انسان در تجربه بالینی اش با آن ها روبه رو شده است، منشأ «ذهن زاد» داشته اند یعنی ناشی از نبود معنا در زندگی بوده اند. به نظر می رسد آدمی نیازمند معناست. گویی زندگی بدون معنا، هدف، ارزش یا آرمان موجب رنج بسیار است.
بخش قابل توجهی از نابهنجاری های روانی موجود در جامعه امروزی نیز ناشی از این بحران پوچی و بی معنایی است. تغییر دادن ظاهر، رفتار و گفتار برای شبیه شدن به دیگران به ویژه افراد مشهور و معروف جامعه در واقع نوعی تقلید و اقتباس گاه منفی است که در جامعه ما در حال گسترش است. بچه ها باید در خانواده و مدرسه آموزش ببینند که از چه چیزهایی الگوبرداری کنند و کدام تقلیدها مناسب آنان نیست. ما باید حل مسئله و یادگیری های معنا دار را به فرزندان مان آموزش دهیم تا فقط به یادگیری های تقلیدی و بدون معنا دچار نشوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
هفته گذشته به این پرسش که «آیا عملگرایی از نگاه آرمانخواهی قابل دفاع است؟» پاسخ داده شد که بله، چنین است؛ چون برای محقق شدن آرمانهای مشترک در یک جامعه متکثر، گرایش نیروهای متنوع به «اجماع» برای محقق ساختن آرمانها مورد نیاز است و این بدون عملگرایی حاصل نمیشود. به این ترتیب، عملگرایی به مثابه راهبردی ذیل آرمانگرایی و ابزاری برای محقق ساختن آن قابل تعریف است؛ نه به معنای کوتاه آمدن از آرمانها یا کمرنگ کردن خطوط مرزی آرمانی یا بیاعتنایی به انطباق کنشها بر آرمانها.در دوره جمهوری اسلامی، آرایش نیروهای سیاسی ایران اغلب بهصورت دو جناحی است که با عناوین اصلاحطلب ـ اصولگرا، تجدیدنظرطلب ـ محافظهکار، چپ ـ راست و مانند این ها شناخته میشوند؛ نیروهای سیاسی تازه یا دستههای پراکنده یا چهرههای منفرد نیز اغلب خود را بر پایه و مدار یکی از این دو جناح تعریف میکنند.رقابت سیاسی در ایران نیز بر مدار این دو قطب جریان داشته اما متأسفانه در بسیاری از موارد تبدیل به «قبیلهگرایی» شده است. رفتار قبیلهگرایانه با تکیه بر توجیهات آرمانخواهانه محض در نگاه به دیگری و واقعگرایی مطلق نسبت به خود، جای موازین اصولی رقابت نشسته است. هر یک از دو جناح یا دو قطب اصلی سیاسی کشور، در ارزیابی کارنامه طرف مقابل، کاملاً آرمانگرایانه عمل میکند؛ یعنی بدون در نظر گرفتن مشکلات و موانع به انتظارات حداکثری دامن زده و طبیعتاً تصویری شکستخورده در دست یابی به آرمانها از آن میسازد. از سوی دیگر، هر یک از آن دو برای تبیین دستاوردهای فعلی یا برای دفاع از کارنامه قبلی خود در مقام مقایسه، بیشترین حد از واقعبینی را که در بسیاری موارد به ورطه توجیهگری میافتد ، بهکار میگیرد تا موانع یا محدودیتهای طبیعی و تحمیلی پیش روی خود را یادآور شود. این شرایط وقتی بغرنجتر میشود که بهجای مسئولیتپذیری در قبال عملکرد خود، راهبردهایی مثل «حاشیهسازی» و «فرافکنی» برای فرار از پاسخ گویی به افکار عمومی در دستورکار قرار میگیرد. تلقی حاصلجمع صفر از رقابتهای سیاسی، در نهایت نمایی از یک نظام سیاسی ناکارآمد و ورشکسته را به اذهان متبادر میکند.تنها برهمزننده این چرخه نادرست، تلفیق پویایی از عملگرایی و آرمانگرایی است. عملگرایی در این جا یعنی به رقیب خود نیز نگاهی واقعبینانه داشته باشیم و بدانیم بخشی از آرمانهای مشترک ما میتواند به دست او محقق شود. عملگرایی حکم میکند در نقد کارنامه رقیب، محدودیتها و موانع را هم در نظر بگیریم و حتی گاهی به کمک نیروی سیاسی برویم که قدرت رسمی بیشتری در دست دارد. چیزی که به گشودن فضای حیاتی برای تحقق آرمانها کمک میکند، همین عملگرایی است. برخلاف تصور غالب، این نه تنها موضع و توصیهای صرفاً اخلاقی نیست، بلکه عملاً رقیب را نیز به رقابت همافزایانه در چارچوب آرمانها سوق میدهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قرار است بنابر شنیده ها، زلمی خلیل زاد بهعنوان نماینده آمریکا در افغانستان به کابل اعزام شود.خلیل زاد پیش از این هم در سمتهای مشاور امنیت ملی آمریکا، سفیر آمریکا در افغانستان و سفیر آمریکا در عراق در تحولات منطقه، نقش ایفا کرده است.دست برقضا، او در کارگردانی رویدادهای افغانستان و عراق، اختیارات زیادی هم داشته و تمام هرج و مرجی که اکنون در این دو کشور، عمدهترین دلیل تداوم حضور آمریکا شمرده میشود، دستپخت اوست.ویژگی مهم خلیل زاد این است که خوب میداند چگونه با پررنگ کردن اختلافات قومی، منافع آمریکا را در منطقه و به ویژه افغانستان تامین کند.او در کتاب خاطرات خود گفته که به رغم این که در اجلاس بن اول، ستار سیرت بهعنوان رئیس حکومت موقت پس از طالبان تعیین شده بود، اما با تدبیر و تلاش او، حامد کرزی که پشتو بود، به ریاست حکومت موقت دست یافت.خلیل زاد به دنبال این است که پشتونها را به عنوان قدرت اصلی در افغانستان حفظ و تقویت کند و گویا سیاست رسمی حکومت آمریکا نیز همین است که همه اقوام غیر پشتو (شما بخوانید اقوام فارسی زبان) از حلقه اصلی قدرت دور باشند.طبیعتا چنین شرایطی، در یک حکومت دموکراتیک (به ادعای خود آمریکا) قابل تحقق نیست.پس گروههایی همچون داعش یا طالبان که اولا پشتو باشند و ثانیا با تامین منافع آمریکا مشکلی نداشته باشند و ثالثا با دموکراسی هم میانهای نداشته باشند میتوانند مطلوب خلیل زاد و دولت آمریکا واقع شوند.با این وصف، آمدن خلیل زاد به کابل، میتواند افغانستان را آبستن حوادثی از جنس آن چه که در سوریه و عراق روی داد، کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
امروز 27 آگوست 2018، شصت و سومین سالروز انتشار کتاب «رکوردهای جهــانی گینس» است. یک کتاب 63جلدی که هرسال منتشر میشود و با انتشارش، تازهترین و عجیبترین و تلخ و شیرینترین رکوردهایی را که آدمها در سراسر جهان در زمینههای مختلف رقم زدهاند به اطلاع مردم دنیا میرساند. گنجینهای تاثیرگذار و جالب از هزاران قصه و ماجرا که در پرونده زندگیسلام امروز، اولین جرقه شکل گرفتنش، مسیری که تا امروز طی کرده و قوانین و باید و نبایدهایش برای ثبت رکورد را مرور میکنیم. همچنین یک روان شناس درباره انگیزه آدمها از ثبت رکوردهای عجیب به نامِ خودشان، یادداشتی جالب نوشته که با هم میخوانیم.
کتاب رکوردهای گینس، چگونه شکل گرفت و چه مسیری را پشتسر گذاشت؟
کتاب گینس یک کتاب مرجع است که با مدیریت «هیو بیوِر» مدیرعامل کارخانه گینس فعالیت خود را آغاز کرد. او در 10 نوامبر 1951 میلادی به یک مهمانی تیراندازی در ایالت وکسفورد ایرلند رفت. در آن جا درگیر این بحث شد که کدام پرنده سریع ترین پرنده اروپاست؛ سلیم طلایی یا خروس سیاه. با وجود این که بیور می دانست سلیم طلایی پرنده سریع تری است اما متوجه شد نمی توان این موضوع را به راحتی ثابت کرد، چون هیچ مرجعی به این قبیل سوال ها پاسخ نداده است. او به این نتیجه رسید که اگر یک کتاب مرجع برای پاسخ به سوالات این چنینی تهیه شود احتمالا با استقبال عموم مواجه خواهد شد. به این ترتیب ایده گردآوری کتاب رکوردهای گینس شکل گرفت.
بیور برای به وجود آوردن این مرجع از دو برادر دوقلو به نام های نوریس و راس مک ویرتر کمک گرفت. این دو برادر یک آژانس جست وجوی اطلاعات را در لندن اداره می کردند. آن ها ماموریت داشتند اطلاعاتی را جمع آوری کنند که برای اولینبار در 27 آگوست 1955 میلادی، تحت عنوان «کتاب رکوردهای گینس» تدوین، صحافی و منتشر شد. در کریسمس همان سال این کتاب در صدر پرفروش ترین کتاب های انگلیس قرار گرفت. سال بعد کتاب رکوردهای گینس در آمریکا چاپ شد و 70 هزار نسخه از آن به فروش رسید. کتاب گینس خیلی زود توانست به موفقیت چشمگیری دست یابد و مخاطبان زیادی را مجذوب خود کند، به همین دلیل به یک کتاب سالیانه و جهانی تبدیل شد و به «کتاب رکوردهای جهانی گینس» تغییر نام داد. این کتاب هر سال در ماه اکتبر منتشر می شود تا به فروش کریسمس برسد. کتاب رکوردهای گینس 63 سال است که در 100 کشور مختلف به 23 زبان منتشر می شود. در سال 2005 میلادی 9 نوامبر به عنوان روز جهانی رکوردهای گینس تعیین شد تا مردم به شکستن رکوردهای جالب جهانی تشویق شوند. شرکت کتاب رکوردهای گینس علاوه بر لندن، در نیویورک و توکیو نیز شعبه دارد. همچنین در کشورهایی مثل آلمان، چین، استرالیا، هند، ایتالیا، خاورمیانه، پاراگوئه و ترکیه داوران مورد تایید خود را دارد.
برادران مک ویرتر سال ها به چاپ کتاب رکوردهای گینس و کتاب هایی از این قبیل ادامه دادند. آن ها حافظه بسیار خوبی داشتند و بیشتر اطلاعاتی را که برای کتاب ها گردآوری می کردند، به خاطر داشتند. در سریال تلویزیونی «دارندگان رکورد» که بر اساس کتاب رکوردهای گینس ساخته شده بود، کودکان از آن ها سوالاتی درباره رکوردهای جهانی می پرسیدند و آن ها نیز معمولا پاسخ درستی به سوال ها می دادند. ارتش موقت جمهوری خواه ایرلند «راس مک ویرتر» را در سال ۱۹۷۵ میلادی ترور کرد. در پی ترور راس، آن بخش از برنامه که به پاسخ سوالات کودکان درباره رکوردها اختصاص داشت، تغییر نام داد.
قوانین و باید و نبایدهای گینس، برای ثبت رکورد
برای ثبت یک رکورد جهانی در کتاب گینس باید از قوانین و معیارهای خاصی پیروی کنید. این کتاب تنها رکوردهای جهانی را به رسمیت می شناسد و رکوردهای ملی و کشوری از نظر گینس بی اعتبار است. اگر قصد ثبت یک رکورد در کتاب گینس را دارید آن رکورد باید بر مبنای یک متغیر قابل سنجش باشد. به طور مثال اگر شخصی می خواهد رکورد سریعترین دونده را که یک معیار قابل سنجش است ثبت کند، باید بگوید سریعترین نسبت به چه؟ و بتواند به طور مستند اثبات کند که این رکورد را ثبت کرده است. همچنین آن رکورد باید قابل شکستن باشد تا ویژگی چالش برانگیز بودن رکوردها حفظ شود. کتاب رکوردهای گینس فعالیت های نامناسبی را که آسیب بالقوه برای انسان، حیوان و محیط زیست دارد، تایید نمی کند. به طور مثال در سال ۱۹۸۶ میلادی گربه ۲۱ کیلوگرمی استرالیایی که نامش در کتاب رکوردهای گینس به عنوان چاق ترین گربه ثبت شده بود به دلیل عوارض ناشی از چاقی مرد، به همین دلیل در سال ۱۹۹۸ میلادی، گینس تصمیم گرفت تا ثبت رکورد چاق ترین حیوانات را متوقف کند. همچنین «تیلور شلیدز» که یک عکاس 28 ساله بود، ادعا می کرد چهل شب متوالی نخوابیده است. او برای بیدار ماندن به درون وان پر از آب سرد فرو می رفت تا تسلیم خواب نشود. تیلور در این مدت از سردرد، تب و از بین رفتن حس لامسه رنج می برد به همین دلیل گینس ثبت چنین رکوردهایی را که به سلامت جسمی افراد آسیب می رساند ممنوع اعلام کرد. از دیگر قوانین گینس برای ثبت رکورد محدودیت سنی است. اگر افراد زیر 16 سال قصد ثبت رکوردهایی را داشته باشند که مناسب سن و فیزیک آنها نباشد، گینس اجازه این کار را به آن ها نمی دهد.
مرور جالبترین رکوردهای ثبتشده در کتابگینس
عجیب ترین
سریعترین دونده به شکل چهار دست و پا
«کنیچی اتو» سریع ترین دونده جهان به صورت چهار دست و پاست. در سال ۲۰۰۸ او توانست مسافت صد متر را در ۱۸٫۸۵ ثانیه طی کند!
تلخترین
زندگی بدون غذا
سال 1991، «جیمز اسکات» به هیمالیا رفت و مسیری را برای راهپیمایی انتخاب کرد. اودر این راه برفی گرفتار شد و مسیر را گم کرد. جیمز نه وسیله روشنایی داشت و نه غذای کافی، در کوله پشتی او به غیر از دو تکه شکلات، یک جفت جوراب و کیسه خواب، چیز دیگری به چشم نمیخورد. او 43 روز در مسیر برفی و هوای سرد سرگردان بود و فقط برف می خورد تا این که بالاخره نجات یافت و یک رکورد تلخ و دشوار از خود بهجا گذاشت.
خطرناکترین
طولانیترین زمان زنده به گور شدن
«زدنک زاهرادکا» اهل جمهوری چک، ۱۰ روز تمام را بدون آب و غذا درون تابوتی زیر خاک زنده مانده است. تنها یک لوله برای رساندن هوا از سطح زمین به درون تابوت متصل بود. فرد قبلی دارنده این رکورد توانسته بود چهار روز زیر خاک دوام بیاورد.
یک رکورد ایرانی
بزرگ ترین فرش دستباف جهان
فرش بافان نیشابوری، فرشی با ابعاد شش هزار متر مربع با دو میلیارد و 224 میلیون گره را در 35 رنگ به سفارش اماراتیها برای مفروش کردن مسجدی در ابوظبی بافتند. این فرش در سال 1390 به عنوان بزرگ ترین فرش دستباف جهان در کتاب رکوردهای گینس به نام ایران ثبت شد.
رضا یعقوبی، روان شناس تحلیل میکند:
انگیـزه افـراد از ثبـت رکـورد در کتاب گینس چیست؟
جالب است بدانید ثبت رکورد در کتاب گینس در بسیاری از موارد نه تنها منفعت مالی برای افراد به دنبال ندارد بلکه هزینه بر است. شرکت گینس صرفا نهادی برای تایید و مستند کردن رکوردهای جهانی است و پس از ثبت رکورد تنها یک گواهینامه به فرد اعطا می شود که ثابت می کند آن فرد موفق به ثبت یک رکورد جهانی شده است. موسسه گینس هر سال بیش از 50 هزار درخواست برای ثبت رکورد دریافت می کند که متقاضیان برای دریافت پاسخ باید از خدمات پیگیری سریع این موسسه استفاده کنند. در این حالت در کمتر از پنج روز کاری، درخواست فرد بررسی و پاسخ ارسال می شود. این کار هزینه ای معادل 450 پوند برای فرد در بردارد که باید به حساب موسسه گینس در لندن واریز شود. اگر شخص پس از بررسی درخواست از طرف موسسه گینس پاسخ منفی دریافت کند، هزینه پرداختی به او بازگردانده نمی شود؛ اما درصورت دریافت پاسخ مثبت می تواند بدون حضور داور رکورد خود را ثبت کند. فقط باید رکورد را به صورت مستند ثبت کند تا داوران گینس بتوانند آن را ارزیابی کنند. اگر شخصی تمایل به حضور یک داور از سوی گینس داشته باشد، باید حداقل مبلغ 7500 پوند جداگانه پرداخت کند. همچنین اگر افرادی که رکورد ثبت شده شان تاکنون شکسته نشده است بخواهند نام خود را در نسخه جدید کتاب تکرار کنند، باید هزینه ای معادل 10 تا 15 هزار یورو بپردازند. با این مقدمه، مهمترین سوالی که پیش می آید این است که: انگیزه افراد از ثبت رکورد در زمینههای مختلف چیست؟ چه اتفاقی میافتد که یک نفر، چندینسال و گاهی یکعمر وقت میگذارد و زحمت میکشد تا رکوردی به نام خودش ثبت کند؟ دلایل و ریشههای روان شناسیِ این کار، چیست؟ رضا یعقوبی، کارشناس ارشد روان شناسی در اینباره معتقد است: هم کنجکاوی و هم دیده شدن و ادامه میدهد: «از نگاه روان شناسی، دوعامل اصلی در بروز این تلاشها تاثیر دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.»
کمال طلبی مدیریت نشده
رضا یعقوبی معتقد است: «انسان موجودی کمال طلب و کنجکاو است. بعضی کارها می تواند اسم یک انسان را در صدر یک فهرست جهانی قرار دهد. به طور مثال داشتن بلندترین ناخن دنیا. حتی اگر لازم باشد 20 سال برای چنین کاری صبر کرد، حتی اگر لازم باشد برای ثبت در کتاب گینس هزینه های زیادی هم متقبل شد اما ریسک پذیری و کنجکاوی انسان همیشه خواسته او را زبانزد کند. انسان ها تن به اقدامات خطرناک می دهند تا بتوانند خودی نشان دهند. نمی توان راحت در این باره قضاوت کرد که آیا کار درستی است یا خیر؟ به نظر می رسد که احساس افراد درباره این موضوع بسیار مهم است. در نظر بگیرید فردی که می خواهد بلندترین موی جهان را در کتاب گینس ثبت کند، شاید سال ها زحمت بکشد و سختی های زیادی را تحمل کند تا بتواند به چنین هدفی برسد اما در نهایت احساسی که بر اثر این کار تجربه می کند مهم است. از دیدگاه روان شناسی چون این موضوع یک مسئله فردی است، چندان آسیبی به دیگران وارد نمی کند و مهم احساسی است که فرد در نتیجه چنین رفتاری خواهد داشت. اما اگر حتی بعد از ثبت شدن در کتاب گینس باز هم فرد نتواند به احساس مد نظر خود دست یابد، این یک کار بیهوده است و فایده ای برای فرد ندارد.»
احتمال وجود مشکلات هویتی
اما انجام فعالیتهای بعضا خطرناک و عجیب برای ثبت رکورد از طرف کسانی که هنر خاصی ندارند و می خواهند مشهور شوند، می تواند نشانه هایی از مشکلات هویتی در انسان نیز باشد. یعقوبی در این باره می گوید: «اصولا این اهداف انسان است که به زندگی او جهت می دهد. انسان ها وقتی دیده می شوند، احساس زنده و مهم بودن می کنند. «من دیده می شوم، پس هستم». این دیده شدن می تواند به دو شکل انجام شود؛ یا از بیرون یا از درون. نگاه بیرونی همان نگاهی است که دیگران به ما دارند و تاییدی که از سمت آنان دریافت می کنیم و نگاه درونی، نگاهی است که خودمان داریم. اما کدام مهم تر است؟ شاید نتوان مرزی برای آن در نظر گرفت اما هر دو حائز اهمیت است. هم نیازمند دیده شدن از بیرون هستیم و هم از درون. منتها افراط و تفریط در هر دو مشکل ساز است. کسانی که تاکید زیادی برای دیده شدن درونی دارند، ممکن است ارتباط خودشان را با دنیای بیرون و انسان های دیگر از دست بدهند و به شدت تنها شوند. ممکن است این دیدگاه باعث شود تا در لاک تنهایی خود فرو روند یا برعکس دچار نوعی خودشیفتگی شوند که نظر دیگران برایشان مهم نباشد. از طرف دیگر افرادی که دیده شدن از بیرون برایشان بسیار مهم می شود، از خودشان غافل می شوند و گویا برای دیگران زندگی می کنند. آن ها ممکن است از بسیاری خواسته های خود بگذرند تا بتوانند توجه دیگران را به دست آورند، حتی نیازهای طبیعی مانند حضور در جامعه، لذت بردن از تفریحات سالم و بسیاری دیگر از نیازهای اساسی. مثلا فردی ممکن است خود را از غذاخوردن محروم کند و در معرض بیماری و آسیب قرار دهد تا بتواند در جمع دوستانش محبوبیت پیدا کند. به هر حال زیاده روی در تمایل به دیده شدن، می تواند آسیب زا باشد.»
منابع: مجله تجارت طلایی، سایت ایران گینس، خبرگزاری میزان، خبرگزاری تابناک، همشهری آنلاین، گجت نیوز، روزیاتو، آکا ایران، نمناک
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طی روزهای گذشته تجمع اعتراضی جمعی از طلاب و سخنان اخیر حاج منصور ارضی در کانون توجه رسانه ها و برخی شخصیت های سیاسی قرار گرفته است. این رسانه ها ضمن محکوم کردن حواشی و اظهارنظرهای مطرح شده علیه دولت از دستگاه قضایی خواسته بودند به این ماجرا ورود کند. اکنون با گذشت یک هفته از این تجمع سخنگوی قوه قضاییه از ورود این قوه به عنوان مدعی العموم به این پرونده خبر داده و اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور هم از شکایت دولت از هتاکان به رئیس قوه مجریه حکایت دارد.
ورود دادسرای ویژه روحانیت به ماجرای تجمع اعتراضی فیضیه
حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در نشست خبری خود درباره حادثه اخیر در قم تصریح کرد: اتفاقی در روزهای گذشته در قم افتاد که در آن جا مطالبی گفته و شعارهایی داده شد و شعاری نوشته شد که از ناحیه بسیاری از افراد این حرف محکوم و رد شد. وی با اشاره به ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعیالعموم به این موضوع افزود: دستگاه قضایی بهعنوان مدعی العموم این موضوع را در دستور کار خود قرار داد، در دادسرای ویژه روحانیت پروندهای تشکیل شد و دنبال بررسی و ریشهیابی قضیه و همچنین بررسی ابعاد مختلف ماجرا هستند. سیستم اطلاعاتی نیز این موضوع را دنبال میکند که ان شاءا... قضیه روشن و تصمیم مقتضی گرفته شود. براساس گزارش ایلنا، اژه ای همچنین افزود: تهدید هم جرم است درباره هر دو مورد قم و تهران پرونده تشکیل شده در قم دادسرای ویژه مسئول است. محسنی اژهای درباره اتهام سخنران مراسم فیضیه هم گفت: من چیزی از سخنران نشنیدم البته کل سخنرانی را نشنیدم تا جایی که شنیدم عنوان مجرمانه نداشت مگر کسی ادعا کند به او توهین شده است. از ناحیه رحیمپور ازغدی تا جایی که من دیدم ارتکاب جرمی صورت نگرفته است.
جنیدی: از هتاکان به رئیس جمهور شکایت خواهیم کرد
معاون حقوقی رئیس جمهور هم در نشست خبری خود گفت: به دلیل متزلزل شدن احساس امنیت عمومی و جلوگیری از مایوس شدن مردم و محرز بودن جرم مشهود از هتاکان به رئیس جمهور شکایت خواهیم کرد. لعیا جنیدی در پاسخ به سوالی درباره حواشی تجمع حوزه علمیه قم نیز اظهار کرد: گاهی برخی اقدامات جرم است و تنها جنبه شخصی ندارد بلکه مضر به اعتماد و امید عمومی است. وی ادامه داد: مقدمات شکایت در این باره فراهم شده است، استعلامی از مراجع امنیتی و اطلاعاتی هم کردهایم و باید با رئیسجمهوری مشورت کنم که با اطلاعات موجود شکایت کنیم یا منتظر استعلام دستگاههای اطلاعاتی امنیتی بمانیم یا تصمیم دیگری گرفته شود. جنیدی در اظهارات خود نامی از فرد یا افراد مورد اتهام نبرده اما برخی رسانه ها هم سخنان او را ناظر به ویدئوی منتشر شده از سخنان حاج منصور ارضی تلقی کرده اند. به گزارش ایسنا ارضی در حاشیه مراسم دعای عرفه گفته بود: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر میمیرد!»
مطهری: سخنان ارضی شامل تهدید رئیس جمهور به مرگ نبود
در همین زمینه علی مطهری نایب رئیس مجلس هم در یادداشتی درباره سخنان اخیر ارضی نوشت: صحبت آقای منصور ارضی در مراسم قرائت دعای عرفه گرچه حاکی از کینه عمیق ایشان به مرحوم آیتا... هاشمی و آقای رئیسجمهور و شامل توهین به این دو بزرگوار بود ولی انصاف این است که سخن وی دلالت بر قتل آقای هاشمی در استخر و نیز شامل تهدید رئیس جمهور به مرگ نبود. همچنین حسین روحانینژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی هم ضمن انتقاد از سخنان اخیر حاج منصور ارضی گفت: این سازمان نمیتواند به منصور ارضی تذکر دهد چون او عضو کانون مداحان نیست.
رحیم پور ازغدی: آن چه در فیضیه گفتم حرف امام(ره) بود
در همین حال به گزارش تسنیم، حسین رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که سخنانش در مدرسه فیضیه درباره سکولاریسم در حوزه حاشیه هایی ایجاد کرده بود، گفت: همه آن چه در مدرسه فیضیه گفتم، حرف امام(ره) بود. وی افزود: خواهش میکنم آن سخنرانی یکساعته را بهصورت کامل گوش کنید؛ بحث چیز دیگری بود به جای دیگر کشیده شد؛ سکولاریسم در حوزه عین جمله رهبری است. رحیمپور ازغدی همچنین گفت: دشمن میخواهد از این قضیه سوءاستفاده کند، باید اجازه دهیم که زمان بگذرد.
آیت ا... شب زنده دار: تذکر مشفقانه را باید پذیرفت
آیتا... محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان هم با اشاره به برخی حواشی مطرح شده درباره سخنان مطرح شده در مدرسه فیضیه گفت: اگر کاستیهایی میبینیم که حتما کاستی وجود دارد باید انتقادپذیر باشیم چون انتقاد صحیح راه ترقی را به انسان نشان میدهد و انسان را به معایب خود آگاه می کند اگر کسی تذکر مشفقانه می دهد باید پذیرفت چرا که دستور اسلام است. وی در عین حال تأکید کرد: اما باید مطالب و سخنان را به گونهای بیان کنیم که از صدر تا ذیل حوزه ها و مراجع را در چشم دیگران و دشمنان دین به عنوان انسان های هوا پرست، ریاست طلب و غیر متوجه به وظایف جلوه ندهیم، این که گفته شود همه حوزه و علما توجه و سواد ندارند درست نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه سینما و تلویزیون - نشست خبری «خندوانه» با حضور رامبد جوان طراح و سیدعلی احمدی تهیهکننده این برنامه، صبح دیروز در استودیوی «خندوانه» برگزار شد. سازندگان این برنامه در این نشست که برای پخش از شبکه نسیم ضبط میشد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند و درباره ابهامات بهوجود آمده در فضای مجازی توضیح دادند. گزیدهای از صحبتهای سازندگان «خندوانه» را به نقل از ایسنا بخوانید:
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
زمین لرزه ای به قدرت 5.9 ریشتر ساعت 2 و 43 دقیقه و 25 ثانیه بامداد دیروز (یک شنبه) حوالی تازه آباد در استان کرمانشاه را لرزاند تا کابوس زلزله همچنان بر سر این استان سنگینی کند . پیش از این و در زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 نفر کشته و 12 هزار و 386 تن مصدوم شدند .این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید.
به گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، زلزله بامداد روز گذشته در عمق 8 کیلومتری زمین به وقوع پیوست. کانون این زلزله در موقعیت 34.63 عرض شمالی و 46.22 طول شرقی ثبت شده است.همچنین چند پس لرزه به بزرگی 4.1 ریشتر تازه آباد کرمانشاه را لرزاند. سازمان زمینشناسی آمریکا اما شدت این زلزله را 6.1 ریشتر و مرکز آن را 31 کیلومتری غرب جوانرود اعلام کرد. تازهآباد یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد. زلزله بامداد دیروز در بیشتر شهرهای استان کرمانشاه احساس شد و بیشتر مردم شهرهای کرمانشاه و سلیمانیه عراق از خانههای خود خارج شدند و در خیابان ها و بوستان ها به سر بردند.
براساس این گزارش، زلزله در شهرهای تازهآباد، جوانرود، کرمانشاه، سنندج، مریوان، بوکان، سقز و مهاباد محسوس بوده و مردم از خانههایشان بیرون آمدهاند.
در پی زمین لرزه تازه آباد سه نفر کشته و ۲۴۳ نفر مجروح شدند.محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه درباره آخرین آمار جانباختگان زلزله بامداد دیروز گفت: تعداد جان باختگان به سه نفر افزایش یافت. وی افزود: ۲۴ تیم امدادی به منطقه اعزام شدهاند و در حال برآورد خسارت های اولیه هستند. همچنین بر اساس گزارش ها این زمین لرزه باعث قطع برق 70 روستا در شهرستانهای ثلاث باباجانی، سرپلذهاب و دالاهو و قطع برق یک سوم شهر تازهآباد و نیمی از شهر کرمانشاه شد که برق بسیاری از روستاها مجدد وصل شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بر لزوم رسیدگی فوری و امدادرسانی به زلزله زدگان تازه آباد استان کرمانشاه تاکید کرد. هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: مصدومان اغلب به شکل سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند.وی افزود: با توجه به ضرورت ارائه خدمات به مردم در شرایط بحران؛ دستگاه ها باید آماده باش و پای کار باشند، نه این که تعطیل شده یا تاخیر داشته باشند.
زلزله دیروز کرمانشاه، احتمالا رخداد ثانویه زلزله 21 آبان 96 است
در این میان به اعتقاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، با توجه به تفاوتهای زمینلرزه بامداد دیروز با زلزله 21 آبان سال 1396 استان کرمانشاه، احتمالا زلزله بامداد دیروز 4شهریور رخدادی ثانویه در شمال پهنه گسلش ازگله باشد. دکتر مهدی زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزله و مهندسی زلزله در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: از زلزله 21 آبان سال گذشته تاکنون 15 هزار زلزله با بزرگی بیش از 2 ریشتر در این منطقه به ثبت رسیده است. وی با بیان این که بیشتر این زلزلهها مربوط به پس لرزههای زلزله 7.3 ریشتری روز 21 آبان است، خاطر نشان کرد: از این تعداد پسلرزه تا دیروز صبح 130 زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر بوده است.
زارع با تاکید بر این که در این منطقه زلزله بیشتر از 6 ریشتر رخ نداده است، ادامه داد: این منطقه دیروز صبح زلزله ای به شدت بیش از 6 ریشتر را تجربه کرده است.
این محقق حوزه مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله پسلرزه زلزله 7.3 ریشتر روز 21 آبان بوده است یا خیر، اظهار کرد: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق 24 کیلومتری زلزله 21 آبان است. زارع عمق زلزله بامداد امروز کرمانشاه را بر اساس برآوردهای تا امروز صبح 14 کیلومتر دانست و یادآور شد: علاوه بر آن گسلش روز 21 آبان 96 یک گسلش فشاری و از نوع راندگی بوده، ولی گسلش بامداد امروز یک گسلش قائم و به صورت امتداد لغز است.
وی خاطر نشان کرد: این تفاوتها ما را به این نکته میرساند که در منطقه با یک رخداد ثانویه مواجه هستیم که این زلزله ثانویه در همان پهنه زلزله 21 آبان سال 1396 رخ داده است.همین زلزلهای که در ساعت 2 و 43 دقیقه بامداد امروز رخ داده، پس لرزههایی داشته است و می تواند ادامه داشته باشد.
زارع همچنین تاکید کرد: در این منطقه احتمال این که مجدد از این نوع زلزلهها رخ دهد، وجود دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.